مقالات مقالات مقالات مقالات مقالات مقالات مقالات آموزشگاه رایانه اخبار ایران و جهاناخبار ایران و جهاناخبار ایران و جهانبانک سوال و جوابجوان امروزدانلود نرم افزار

  اخبار ایران و جهان تاریخ و سیاست مهدویت علمی فرهنگی مشاوره خانواده معارف اسلامی
 تبلیغات در سایت   
بهداشت در خانواده
جوان و جوانی
همسران
پیوندهای ویژه  
دست کشیدن به صورت پس از دعا...
حکم وطن در روزه و اعراض از آن
در کلاس درس امیرالمومنین(علیه...
خطاب خدا به موسی: تو هرگز نتوانی...
رابطه محکم نماز شب و افزایش...
جهان از پرتو نور حضرت محمد صلی...
خطبه حضرت علی در نخستین روز...
چرا دختران زودتر از پسران مکلف...
نهاد خانواده
براي فرزندان خود چه نامي بگذاريم؟
ازدواج نامطلوب
مادران و نگرانی های رایج از...
قانون مربوط به حق حضانت
چگونه از چاقی فرزندمان پيشگيری...
صداقت های خطرناک
نقش ميدان مغناطيسى در حفاظت...
شاهنامه فردوسي نقطه پيوند ايران،...
مجمع مهدیه های سراسر کشور
گام های عملی در تقویت اعتماد...
روزه در بیماران دیابت ی و قلبی
راه هایی ساده برای محافظت از...
تکنولوژی لمسی در تلفن های هوشمند...
حضرت مهدی آخرین احیاگر و مجدد...
آسمان های تسخیر امام مهدی علیه...
زیارت امام زمان (ع) در روز جمعه...
امام انسان مافوق است یا مافوق...
فرق بین غیبت و عدم وجود
آیا تأخیر در فرج،موجب قساوت...
مکیال المکارم فی فوائد الدعاء...
مهدى موعود(ع) در گفتار دانشمندان...
چرا بنی‌صدر و حزب جمهوری اسلامی...
لیبرال‌های دین‌دار
نگاه نامتوازن به عرصه‌ی فرهنگ...
حزب جمهوری اسلامی و مدارا...
نگاهی مختصر به نقاط مثبت و منفی...
دلیل نام گذاری حماسی سال ۱۳۹۲...
سخنرانی امام، ۱۵ خرداد و همه...
ناگفته‌های هاشمی رفسنجانی از...
شاه در برابر طوفان‌ها خود را...
گزارش تصویری  
اخبار تازه   
«بریتانیا» بر لبه تیغ
شمارش معکوس برای استقلال اسکاتلند از انگلستان آغاز شده است؛ انگلستانی که زمانی خورشید در امپراتوری آن...
هر ایرانی سالی 340 قرص می خورد
عضو انجمن هیات مدیره انجمن داروسازان ایران هشدار داد : ایران از نظر میزان مصرف خودسرانه دارو سه برابر...
رژیم صهیونیستی با تمدید مهلت آتش‌بس در غزه موافقت کرد
منابع موثق از موافقت مقامات رژیم صهیونیستی با تمدید مهلت آتش بس در غزه خبر می دهند.
کرمی: می‌خواهم سومین مدال بازی‌های آسیایی را بگیرم/ باید به اتفاقات خوب در اینچئون فکر کنیم
کاپیتان تیم‌ ملی تکواندو گفت: می‌خواهم برای چهارمین بار در بازی‌های آسیایی شرکت کنم و سومین مدال خوشرنگ...
مذاکره با آمریکایی‌ها در وین امروز ادامه می یابد
مذاکرات هسته‌ای در وین امروز نیز با رایزنی‌های معاونان وزیر امور خارجه کشورمان با وندی شرمن و هلگا اشمید...
ویلیام هیگ از سمت وزارت خارجه انگلیس کناره گیری کرد
رسانه های خارجی از کناره گیری "ویلیام هیگ" از سمت وزارت خارجه انگلیس خبر می دهند.
توصیه‌های مقام معظم رهبری نقشه راه دستگاه قضایی / از نقدهای سازنده و مفید استقبال می‌کنیم
رئیس قوه قضاییه توصیه‌های مقام معظم رهبری به این قوه را «نقشه راه» دستگاه قضایی در سالهای آینده دانست...
گفتگو با بازیکنی که حسرت به دل از برزیل برگشت
بازیکنی که پس از قرعه کشی مسابقات فوتبال جام جهانی به سوژه اصلی رسانه‌های ورزشی تبدیل شده بود، در نهایت...
فرانسه با شکست نیجریه راهی مرحله یک چهارم نهایی شد/ پرواز خروس‌ها
تیم فوتبال فرانسه با برتری مقابل نیجریه به مرحله یک چهارم نهایی رقابتهای جام جهانی 2014 برزیل راه پیدا...
حمید استیلی مالک باشگاه راه‌آهن شد/ برگزاری مسابقات در اکباتان
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس با پرداخت مبلغ 8 میلیارد تومان به عنوان مالک جدید باشگاه راه‌آهن انتخاب...
تسلیم در برابر امر پرودگار مشقت های روزه را از بین می برد
رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تحمل سختی در برابر امر خداوند، گفت: تسلیم در برابر امر پرودگار مشقت...
توصیه‌های اخلاقی حاج اسماعیل دولابی درباره خانواده
مرحوم حاج‌اسماعیل دولابی می‌گفت: مادرت را ببوس، دستش را بوسه بزن، پایش را ببوس، تا به گریه بیفتد، وقتی...
دایی: به هیچ چیز جز قهرمانی فکر نمی‌کنیم/ جای کی‌روش بودم همین روش را انتخاب می‌کردم
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: شاید من هم جای کی‌روش بودم در جام جهانی همین روش را انتخاب می‌کردم.
شیلی شگفتی بزرگ جام بیستم را تکمیل کرد/ اسپانیا از جام جهانی حذف شد
تیم فوتبال شیلی با کسب پیروزی مقابل اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی رقابتهای جام جهانی را از دور رقابتها...
نوار ابزار
 
  دفعات نمایش: 2868    شنبه 22 اسفند 1388 
 

اخلاص و نیت در عمل از نظر احادیث


اخلاص و نیت در عمل از نظر احادیث

اخلاص در نیت ‏به معناى خالص نمودن قصد و انگیزه براى خداست. نیت، زمانى براى خداوند خالص مى‏گردد كه انسان براى عبادت یا كار و تلاش خود، هیچ انگیزه‏اى جز خداوند نداشته باشد و هیچ عاملى جز تقرب و رضاى خداوند او را به انجام عبادت و عمل وادار نكرده باشد. با توجه به این كه هواهاى نفسانى، به شكل بسیار وسیع و قوى، انسان را در محاصره قرار داده‏اند، داشتن نیت‏خالص در عمل و عبادت و حضور چهره الهى آن در ذهن، كارى بسیار دشوار و مشكل است. اخلاص در نیت، با آگاهى و توجه كامل به خداوند تحقق مى‏یابد. در هر كجا توجه به خداوند نباشد، غفلت است. هر جا كه غفلت ‏باشد، شرك و ریا تحقق یافته است. كسى كه توجه به مقصد ندارد، غافل است و كسى كه از هدف غفلت دارد، از حركت ‏باز ایستاده است.
اخلاص در نیت، به این معنى است كه صاحبش در نظام هستى جز به خداوند دل نبسته است و جز براى او تلاش نمى‏كند. امام صادق علیه‏السلام مى‏فرمایند: «صاحب نیت راست، قلب سالم دارد زیرا سالم بودن قلب از وسوسه‏هاى ممنوعه شیطانى به خالص بودن نیت در تمام امور براى خداست‏». خداوند فرمود: «روزى كه مال و فرزندان هیچ سودى نمى‏رساند، جز آن كه خدا را با قلب سالم یابد». پیامبر فرمود: «نیت مؤمن بهتر از عمل اوست‏» و نیز فرمود: «اعمال، بستگى به نیت دارد. براى هر كسى آن چیزى است كه قصد كرده است‏»، و هر بنده‏اى باید در تمام حركت و سكون خود نیت ‏خالص داشته باشد زیرا اگر چنین نباشد، در غفلت است. خداوند غافلان را چنین وصف كرده است: «آنها نیستند، جز همانند چهارپایان، بلكه گمراه‏تر از آنها هستند» و فرمود: «آنها غافلان هستند» (مصباح الشریعه، باب 5).
اسلام عمل با روح می‏خواهد نه عمل بی روح. به همین جهت اگر مسلمانی زکات خود را بدهد ولی شائبه ریا در آن باشد پذیرفته نیست، اگر به جهاد برود ولی برای خودنمایی باشد قبول نیست. قانون الهی می‏گوید سرباز اجباری به درد من نمی‏خورد، من سربازی می‏خواهم که روحا سرباز باشد، سربازی می‏خواهم که ندای «ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة؛ همانا خدا از مومنان جان و مالشان را به بهای بهشت خریداری کرد، (توبه/111)» را پذیرفته باشد و صمیمانه به آن لبیک‏ بگوید.
از رسول اکرم صلی الله علیه و آله در روایت متواتر میان شیعه و سنی رسیده است که: «انما الاعمال بالنیات؛ همانا کارها وابسته به نیتهاست»، «لکل امرء مانوی؛ برای هر کس همان است که آن را قصد کرده است»، «لا عمل الا بنیة؛ هیچ عملی بدون نیت پذیرفته نیست». در حدیثی به این شکل روایت شده است: «انما الاعمال بالنیة ، و انما لامرء ما نوی ، فمن کانت هجرته الی الله‏ و رسوله فهجرته الی الله و رسوله ، و من کانت هجرته لدنیا یصیبها او امرأة یتزوجها فهجرته الی ما هاجر الیه؛ همانا اعمال، وابسته به نیت است، برای انسان همان است که قصد کرده و هدف قرار داده است، هر کس به خاطر خدا و رسول هجرت کرده است، هجرتش به سوی خدا و رسول است و هر کس به خاطر زنی که با او ازدواج‏ کند و یا به خاطر ثروتی که به چنگ آورد هجرت کرده است هجرتش به سوی‏ همان خواهد بود».

تنها با اخلاص مى‏توان نجات یافت

دام‏ها و خطرهایى كه در مسیر انسان به سوى خداوند قرار دارند، بسیار گسترده و گوناگون هستند. سپاه شیطان با تمام فریب‏ها و نیرنگ‏هایشان در كمین انسان رونده به سوى خدا نشسته‏اند جز كسى كه براى خدا خالص شده، هیچ كس از این مهلكه نجات نمى‏یابد و هیچ رهگذرى از این گذرها سالم نمى‏رهد. آن كس كه جان خود را در جارى اخلاص تطهیر كرده و اندیشه و همت و آرزو و تلاشهاى خود را براى خداوند اختصاص داده، مى‏تواند با عزت این راه را طى كند و به اوج كمال انسانى نائل گردد و خداوند هم او را یارى مى‏كند. اخلاص، انسان را از خطرهاى شیطان حفظ مى‏كند.

اخلاص شرط پذیرش اعمال

عبادتى پذیرفته مى‏شود كه براى خداوند باشد. تلاشى كه به قصد تقرب به خداوند صورت نگیرد، نفعى نداشته و هیچ ارزشى را ایجاد نمى‏كند زیرا در نظام هستى تنها اراده خداوند حاكم است و غیر او همه نیازمند و عاجز هستند. باید به یگانگى او ایمان داشت و غیر او را در آفرینش و نظام جهان مؤثر ندانست، جز به او عشق نورزید و غیر او را نپرستید. اخلاص، زمانى ارزش واقعى خود را مى‏یابد و كمال و سعادت انسان را تضمین مى‏كند كه در قلب تثبیت گردد. اگر در قلب ثبیت‏شد، تداوم مى‏یابد و بر تمام تلاشها و عبادتهاى انسان پرتو مى‏افكند. اخلاص باید مستمر و همیشگى باشد و در تمام امور زندگى جارى گردد. عبادتى كه با اخلاص انجام شود و خلوصش تا لحظه مرگ حفظ گردد، این عبادت خالصانه، نتیجه بخش است. انسان همان‏گونه كه با نیت‏ به عمل ارزش مى‏دهد، بعد از عمل نیز مى‏تواند در عمل تصرف كند، ارزشش را والاتر سازد و یا باز ستاند.
اگر كسى كار یا عبادت خود را براى دیگران بازگو كند تا از آن لذت برد، یا آن را وسیله‏اى براى كسب آبرو و اعتبار، یا برترى خود بر دیگران قرار دهد، آن عمل را به ریا تبدیل كرده است. اعمال خالصانه انجام شده همیشه در معرض خطر قرار دارد، از این رو، حفظ اخلاص بعد از عمل مشكل‏تر از انجام عمل با اخلاص است. اگر اعمال انسان براى خدا باشد و این انگیزه تا روز قیامت ‏باقى بماند، استحقاق پاداش را دارد. امام صادق علیه السلام مى‏فرمایند: «هرگاه كسى، عمل نیكى را انجام دهد، آن عمل براى او ثبت مى‏شود كه حسنه‏اى را در پنهانى انجام داده است. اگر آن را بازگو كرد، آن چه نوشته شده است، پاك مى‏شود و ثبت مى‏گردد كه حسنه‏اى را آشكارا انجام داده است. اگر دو مرتبه آن را بازگو كرد، پاك مى‏شود و ثبت مى‏گردد كه مرتكب ریا شده است» (بحارالانوار/ج 69/ص 324). كارى كه بالاترین ارزش را داراست، با بازگو كردنش به گناه تبدیل مى‏شود. وسوسه‏ها و انگیزه‏هاى شیطانى بعد از انجام عبادت براى خداوند، قوى‏تر از قبل از عمل است.
دین، اطاعت و بندگى است و حنیف متمایل به حق است. حنفاء كسانى هستند كه در اعمال و طاعات خود، از دیگران رویگردان شده و به سوى خدا روى مى‏آورند. پنهان كردن عبادت و عمل نیك مؤمن، مطلوب خداوند و مورد ترغیب اوست زیرا این كار نفس انسان را از گرفتار شدن به بعضى از رذائل اخلاقى مانند عجب، ریا، تكبر، حب مقام و . . . حفظ مى‏كند و عمل او را از اختلاط با هدف‏هاى نادرست، خالص مى‏كند و او را به اعمالى كه سزاوار است كه مخفیانه انجام شوند، هدایت مى‏كند.
 
ثبت نظر شما  
نام و نام خانوادگی
 
نشانی پست الکترونیکی
 
متن نظر شما
 
   
رویا احمدی
همه آنچه که گفته شد درست است اما از یک طرف خداوند می فرماید من به اعمال و صورتهای شما نگاه نمی کنم و با نیت شما کار دارم و از یک طرف می فرماید باید احسن عمل را بیاورید تا به شما پاداش دهم خوب این دو موضوع به نظر پیچیده می آیند.
یک شنبه 2 آبان 1389








ارتباط با ما نوار ابزار اخبار ایران و جهان تاریخ و سیاست مهدویت علمی فرهنگی خانواده معارف اسلامی صفحه اصلی

پرتال فرهنگی اطلاع رسانی نور
copyright 2007 Noorportal.net All Right Reserved ©
صفحه اصلیارتباط با مانقشه سایتدرباره ما