مقالات مقالات مقالات مقالات مقالات مقالات مقالات آموزشگاه رایانه اخبار ایران و جهاناخبار ایران و جهاناخبار ایران و جهانبانک سوال و جوابجوان امروزدانلود نرم افزار

  اخبار ایران و جهان تاریخ و سیاست مهدویت علمی فرهنگی مشاوره خانواده معارف اسلامی
 تبلیغات در سایت   
بهداشت در خانواده
جوان و جوانی
همسران
پیوندهای ویژه  
دست کشیدن به صورت پس از دعا...
حکم وطن در روزه و اعراض از آن
در کلاس درس امیرالمومنین(علیه...
خطاب خدا به موسی: تو هرگز نتوانی...
رابطه محکم نماز شب و افزایش...
جهان از پرتو نور حضرت محمد صلی...
خطبه حضرت علی در نخستین روز...
چرا دختران زودتر از پسران مکلف...
نهاد خانواده
براي فرزندان خود چه نامي بگذاريم؟
ازدواج نامطلوب
مادران و نگرانی های رایج از...
قانون مربوط به حق حضانت
چگونه از چاقی فرزندمان پيشگيری...
صداقت های خطرناک
نقش ميدان مغناطيسى در حفاظت...
شاهنامه فردوسي نقطه پيوند ايران،...
مجمع مهدیه های سراسر کشور
گام های عملی در تقویت اعتماد...
روزه در بیماران دیابت ی و قلبی
راه هایی ساده برای محافظت از...
تکنولوژی لمسی در تلفن های هوشمند...
حضرت مهدی آخرین احیاگر و مجدد...
آسمان های تسخیر امام مهدی علیه...
زیارت امام زمان (ع) در روز جمعه...
امام انسان مافوق است یا مافوق...
فرق بین غیبت و عدم وجود
آیا تأخیر در فرج،موجب قساوت...
مکیال المکارم فی فوائد الدعاء...
مهدى موعود(ع) در گفتار دانشمندان...
چرا بنی‌صدر و حزب جمهوری اسلامی...
لیبرال‌های دین‌دار
نگاه نامتوازن به عرصه‌ی فرهنگ...
حزب جمهوری اسلامی و مدارا...
نگاهی مختصر به نقاط مثبت و منفی...
دلیل نام گذاری حماسی سال ۱۳۹۲...
سخنرانی امام، ۱۵ خرداد و همه...
ناگفته‌های هاشمی رفسنجانی از...
شاه در برابر طوفان‌ها خود را...
گزارش تصویری  
اخبار تازه   
هر ایرانی سالی 340 قرص می خورد
عضو انجمن هیات مدیره انجمن داروسازان ایران هشدار داد : ایران از نظر میزان مصرف خودسرانه دارو سه برابر...
رژیم صهیونیستی با تمدید مهلت آتش‌بس در غزه موافقت کرد
منابع موثق از موافقت مقامات رژیم صهیونیستی با تمدید مهلت آتش بس در غزه خبر می دهند.
کرمی: می‌خواهم سومین مدال بازی‌های آسیایی را بگیرم/ باید به اتفاقات خوب در اینچئون فکر کنیم
کاپیتان تیم‌ ملی تکواندو گفت: می‌خواهم برای چهارمین بار در بازی‌های آسیایی شرکت کنم و سومین مدال خوشرنگ...
مذاکره با آمریکایی‌ها در وین امروز ادامه می یابد
مذاکرات هسته‌ای در وین امروز نیز با رایزنی‌های معاونان وزیر امور خارجه کشورمان با وندی شرمن و هلگا اشمید...
ویلیام هیگ از سمت وزارت خارجه انگلیس کناره گیری کرد
رسانه های خارجی از کناره گیری "ویلیام هیگ" از سمت وزارت خارجه انگلیس خبر می دهند.
توصیه‌های مقام معظم رهبری نقشه راه دستگاه قضایی / از نقدهای سازنده و مفید استقبال می‌کنیم
رئیس قوه قضاییه توصیه‌های مقام معظم رهبری به این قوه را «نقشه راه» دستگاه قضایی در سالهای آینده دانست...
گفتگو با بازیکنی که حسرت به دل از برزیل برگشت
بازیکنی که پس از قرعه کشی مسابقات فوتبال جام جهانی به سوژه اصلی رسانه‌های ورزشی تبدیل شده بود، در نهایت...
فرانسه با شکست نیجریه راهی مرحله یک چهارم نهایی شد/ پرواز خروس‌ها
تیم فوتبال فرانسه با برتری مقابل نیجریه به مرحله یک چهارم نهایی رقابتهای جام جهانی 2014 برزیل راه پیدا...
حمید استیلی مالک باشگاه راه‌آهن شد/ برگزاری مسابقات در اکباتان
سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس با پرداخت مبلغ 8 میلیارد تومان به عنوان مالک جدید باشگاه راه‌آهن انتخاب...
تسلیم در برابر امر پرودگار مشقت های روزه را از بین می برد
رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تحمل سختی در برابر امر خداوند، گفت: تسلیم در برابر امر پرودگار مشقت...
توصیه‌های اخلاقی حاج اسماعیل دولابی درباره خانواده
مرحوم حاج‌اسماعیل دولابی می‌گفت: مادرت را ببوس، دستش را بوسه بزن، پایش را ببوس، تا به گریه بیفتد، وقتی...
دایی: به هیچ چیز جز قهرمانی فکر نمی‌کنیم/ جای کی‌روش بودم همین روش را انتخاب می‌کردم
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: شاید من هم جای کی‌روش بودم در جام جهانی همین روش را انتخاب می‌کردم.
شیلی شگفتی بزرگ جام بیستم را تکمیل کرد/ اسپانیا از جام جهانی حذف شد
تیم فوتبال شیلی با کسب پیروزی مقابل اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی رقابتهای جام جهانی را از دور رقابتها...
هافبک سپاهان با مسئولان باشگاه پرسپولیس وارد مذاکره شد
هافبک تیم فوتبال سپاهان پس از به توافق نرسیدن با مسئولان این باشگاه با مسئولان باشگاه پرسپولیس وارد مذاکره...
نوار ابزار
 
  دفعات نمایش: 2467    یک شنبه 16 فروردین 1388 

علل گسترش رباخواری

علل گسترش رباخواری و راههای جلوگیری از آن

پول، نقدترین كالایی است كه هر كس می تواند در اختیار داشته باشد. كسی كه پول در اختیار دارد، می تواند از آن برای خرید كالاهای مصرفی استفاده كند و یا آن را به منظور كسب درآمد، "سرمایه گذاری" نماید. وقتی صاحب پول، از به كارگیری آن در راه افزایش مصرف فعلی خود و نیز از سرمایه گذاری و در معرض رشد قرار دادن آن موقتاً صرف نظر می كند، و آن را به دیگری "قرض" می دهد، آشكارا از انواعی از مطلوبیت چشم پوشیده است.
نظریه های متعددی توسط اقتصاددانان غیرمسلمان ارائه شده است كه همگی تلاش می كنند نشان دهند كه اگر قرض دهنده در ازای چشم پوشی از مصرف فعلی، سرمایه گذاری و یا ،حداقل،از دست دادن قدرت نقد شوندگی فوری دارایی خود، از قرض گیرنده مطالبه پاداش كند، كاری غیر معقول انجام نداده است. به عبارت دیگر، قرض دهنده منطقا حق دارد از قرض گیرنده بهره دریافت كند. این نظریه ها تا آنجا كه به افراد و روابط میان آنها مربوط می شود، نظریاتی منسجم و قابل دفاع هستند. بحث از ممنوعیت و حرمت ربا وقتی قابل فهم است كه بحث را از حوزه روابط فردی به حوزه آثار و مقتضیات اجتماعی رباخواری منتقل كنیم.
اقتصاددانانی كه رواج رباخواری در جوامع را به مثابه مانعی اساسی بر سر راه توسعه سرمایه گذاری و كسب و كار دانسته اند، به این امر واقف بوده اند كه قرض دهنده در ازای چشم پوشیدن از لذت آنی و استفاده از پول خود در مسیر مصرف یا سرمایه گذاری، حق مطالبه پاداش از قرض گیرنده را دارد، با وجود این از نظر آنها، آثار مخربی كه از ناحیه این عمل فردی به اقتصاد جامعه منتقل می شود، آن قدر زیاد و قابل توجه است كه ممنوع ساختن افراد را از آنچه در حوزه روابط فردی حق آنها محسوب می شود، موجه می سازد.
از پاره ای روایات هم كه به فلسفه حرمت ربا اشاره دارند، نیز می توان همین مطلب را برداشت نمود؛ به این معنی كه روایات مزبور، علت تحریم ربا در شریعت را آثار مخرب آن بر اقتصاد جامعه دانسته اند. دین اسلام، به منطقی بودن مطالبه پاداش از گیرنده پول توسط دهنده پول اذعان می كند و این از واقع بینی این شریعت آسمانی ناشی می شود. در عین حال، اسلام به بعد دیگری از واقعیت هم توجه دارد و آن آثار سوء اقتصادی و اجتماعی رواج رباخواری در جامعه است.
این پارادوكس چگونه قابل حل است؟ راه حل پیشنهادی اسلام، تن دادن صاحب پول به نوع خاصی از پاداش، یعنی سهم بری از سودی است كه در نتیجه عملیات اقتصادی گیرنده پول حاصل می شود. امروزه اقتصاددانان به این باور قطعی رسیده اند كه تنها این نوع از مطالبه پاداش توسط دهنده پول است كه به نتایج سوء اقتصادی و اجتماعی ناشی از رباخواری منجر نمی شود. رباخواری، كسب درآمد از پول بدون پذیرفتن مخاطرات ناشی از سرمایه گذاری است و اسلام، پیروان خون را از این نوع كسب درآمد، به دلیل آثار سوء اجتماعی و اقتصادی آن بر حذر داشته است. لازمه عملی شدن این طرز تفكر در جامعه این است كه زمینه كسب و كار و سرمایه گذاری مطمئن در جامعه مهیا باشد و چشم انداز سودآوری ناشی از سرمایه گذاری بیشتر از نرخ بهره معمول در جامعه باشد.
بدیهی است، در چنین وضعیتی، دارندگان پول، تمایل چندانی به كسب درآمد از طریق رباخواری نخواهند داشت. در برهه هایی از زمان كه این شرایط مهیا نباشد، یعنی به علل مختلف، سرمایه گذاری در جامعه از سود آوری یا امنیت كافی برخوردار نبوده و در نتیجه صاحبان پول مایل به واگذاری پول خود به شرط سهم بری از سود ناشی از عملیاتی كه گیرندگان پول با پول آنان انجام می دهد نباشند. تنها یك عامل می تواند آنان را از گرایش به رباخواری باز دارد و آن التزام عملی به دستورات دینی و از جمله نهی صریح قرآنی از رباخواری است. این بحث را به این جهت مطرح كردیم كه بتوانیم با بصیرت بیشتری به علل گسترش رباخواری بپردازیم. مجموعه مطالبی كه در بالا بیان كردیم به ما می گوید گرایش به رباخواری، هم ریشه فردی دارد و هم ریشه اجتماعی. ریشه فردی رباخواری، ضعف باورهای دینی آحاد جامعه است. ریشه اجتماعی این مسأله هم نامناسب بودن فضای كسب و كار در جامعه می باشد كه دارندگان پول را به كسب درآمد بیشتر، مطمئن تر و بی دردسرتر از طریق اقدام به رباخواری تشویق می كند. در حال حاضر، گسترش رباخواری در كشور ما، با هر دو عامل پیش گفته، قابل توضیح است.
عدم التزام به تحذیر قرآنی از رباخواری، گهگاه به دلیل ناآگاهی جامعه از این مسأله است. همچنین، مباحث نظری فراوانی كه در سالهای اخیر پیرامون چیستی ربا. تفاوت ماهوی ربا و بهره، تفاوت میان ربای استهلاكی و ربای استقراضی و ... مطرح شده است، اعتقاد جازمی را كه پدران ما نسبت به حرمت ربا و در حال جنگ بودن رباخوار با خداوند و ...
داشتند، از شهروندان جامعه امروز گرفته و قبح رباخواری را كمابیش از اذهان مردم جامعه ما زدوده است. از همه مهمتر، عملكرد غیرقابل دفاع نظام بانكی كشور در بیست ساله گذشته است كه مردم را در عمل به دوری از كسب و كار، و كسب درآمد مطمئن و بدون دردسر از پول عادت داده است. این نحوه عملكرد، بویژه با توجه به انتساب آن به قانونی كه عنوان آن "قانون عملیات بانكی بدون ربا" است و تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان قانون اساسی،مشتمل بر شش فقیه،را به همراه دارد، بزرگترین بدآموزی مفهومی را در رابطه با پدیده ربا به جامعه تحمیل كرده است. حتی اگر بپذیریم كه عملیات نظام بانكی، واقعاً جنبه سرمایه گذاری دارد و عاری از رباست، نرخ سود واقعی منفی یا اندكی كه به صاحبان سپرده پرداخت می شود، بسیاری از متمولان را به حضور در بازار غیررسمی پول به منظور استفاده از نرخهای بهره بسیار بالاتر، تشویق می كند. اگر بخواهیم از منظر دیگر، یعنی ریشه های اجتماعی گسترش رباخواری در كشور، به این مقوله بپردازیم؛ باید به عوامل متعددی كه به كاهش سود مورد انتظار طرحهای سرمایه گذاری منجر می شوند، اشاره كنیم. حضور پاره ای انحصارات دولتی و غیر دولتی در اقتصاد، عدم ثبات در سیاستها و برنامه ریزیهای دولتی معطوف به كسب و كار، فساد در دستگاه دیوان سالاری كشور، شفاف نبودن نظام مالیاتی، نوع نگاه قانون كار به روابط میان كارگر و كارفرما و ... برخی از عواملی هستند كه امنیت سرمایه گذاری و نیز، چشم انداز سود حاصل از سرمایه گذاری در كشور را تحت تأثیر قرار داده اند. ریشه یابی فوق، متناظر با این نتیجه گیری است كه برای جلوگیری از رواج روزافزون رباخواری، باید به هر دو منشأ فردی و اجتماعی آن توجه كرد. گسترش باور آحاد جامعه به ضد ارزش بودن عمل رباخواری، مستلزم تصحیح عملكرد نظام بانكی كشور است. تفاهم صاحب نظران مسلمان و حصول نوعی اجماع بر سر مفهوم ربای محرم در شریعت، به منظور پایان دادن به مباحث نظری كه نفس طرح آنها در جامعه می تواند به تزلزل و تردید در میان مردم منجر شود، ضرورتی غیرقابل انكار است. و بالاخره، برطرف كردن موانع اساسی موجود بر سر راه كسب و كار در كشور از طریق اصلاح قوانین، تثبیت و عاقلانه كردن سیاستها و برنامه های دولتی، كنترل فساد اداری، توسعه زیرساختها و كاهش هزینه مبادله در اقتصاد، به دلیل ترغیب مردم به سرمایه گذاری مستقیم و یا تأمین مالی طرحهای سرمایه گذاری از اقبال آنان به رباخواری خواهد كاست. دكتر

حسین زاده بحرینی--روزنامه قدس

 
ثبت نظر شما  
نام و نام خانوادگی
 
نشانی پست الکترونیکی
 
متن نظر شما
 
   
یسنی
مقاله کامل و خوبی بود.به افزایش سطح اگاهی کمک میکنه.لطفا بیشتر در مورد مسائل روز مطلب ارائه کنید.
چهارشنبه 19 آبان 1389








ارتباط با ما نوار ابزار اخبار ایران و جهان تاریخ و سیاست مهدویت علمی فرهنگی خانواده معارف اسلامی صفحه اصلی

پرتال فرهنگی اطلاع رسانی نور
copyright 2007 Noorportal.net All Right Reserved ©
صفحه اصلیارتباط با مانقشه سایتدرباره ما